O cuprind cu mâinile și o apropii de piept. Mă simt mai vie ca niciodată. Aș putea să am 36 de ani, aș putea să am 3 ani, 7 ani, 12 ani, 14 ani. Inima îmi este plină de amintiri frumoase despre mine.

Stăm îmbrățișate o vreme, și parcă toate cuvintele și-au pierdut sensul. Buzele mele rostesc șoptit: Doamne, îți mulțumesc pentru viață. Doamne, îți mulțumesc pentru iubire și Doamne, îți mulțumesc pentru această carte minunată pe care ai adus-o în mâinile mele. Fie numele Tău binecuvântat! Amin.

cele-12-simturi

Pășesc pe un drum fără întoarcere. Este drumul către copilul din mine, cel căruia i-au lipsit foarte multe în primii 14 ani din viață.

Acum, curiozitatea și mirarea au luat locul nesiguranței. Sunt atentă la semne și pășesc cu încredere, pentru că știu că atunci când am nevoie de îndrumare, viața îmi scoate în cale câte un ghid – om, carte, film sau curs.

Doamna profesoară Ileana Vasilescu este unul dintre ghizii minunați care mă însoțesc pe acest drum. După parcurgerea cărții Cele douăsprezece simțuri și educarea lor, pasiunea mea pentru Waldorf a ieșit aproape instantaneu din stadiul de preocupare simpatică, transformându-se, simplu, în iubire.

Adevărul este că în pedagogia lui Rudolf Steiner sunt încă multe lucruri pe care nu le înțeleg pe deplin, dar acest lucru nu mă sperie, ci îmi dă curaj să cercetez lucrurile cu apel inevitabil la intuiție.

12-simturi-pagini

Volumul Cele douăsprezece simțuri și educarea lor (Editura Creanga Fermecată) este, mai întâi de toate, o declarație de dragoste pentru tot ceea ce este viu.

În carte se găsesc descrieri amănunțite pentru fiecare dintre cele douăsprezece simțuri, caracteristicile lor, recomandări pentru exersare și cultivare în spiritul antroposofic, detalii despre legăturile dintre simțuri, despre metamorfozele lor, despre educarea simțurilor în pedagogia Waldorf și despre dezvoltarea superioară a celor douăsprezece simțuri.

Lectura cărții mi-a adus o schimbare de percepție a propriei persoane și de percepție a celor din jurul meu. Am descoperit că sunt înconjurată de oameni cu calități remarcabile și cu energii potențial creatoare uimitoare. Iar ceea ce ne ține pe loc este doar insuficienta conectare la cele douăsprezece simțuri ale noastre.

Copilul, la naștere, are un corp format prin ereditate și o individualitate spirituală proprie, adică fiecare dintre noi are atât un potențial genetic, cât și unul biografic. Prin spirit, omul aparține Lumii Spirituale, iar prin corp, omul aparține Pământului. Între corp și spirit se află sufletul, care primește stimuli din ambele direcții.

Rudolf Steiner a descris 12 calități ale omului, pe care le-a numit simțuri. El spune că simțul este o capacitate de percepție prin care cunoaștem lumea în mod direct, fără ajutorul minții.

pagini-din-carte-12-simturi

Simțurile trupești (numite de bază sau simțurile voinței), sunt:

  • simțul tactil
  • simțul vieții
  • simțul mișcării
  • simțul echilibrului

Simțurile sufletești (de mijloc sau senzoriale) sunt:

  • simțul olfactiv
  • simțul gustativ
  • simțul văzului
  • simțul căldurii

Simțurile spirituale (numite superioare sau ale gândirii) sunt:

  • simțul auzului
  • simțul cuvântului celuilalt
  • simțul gândului celuilalt
  • simțul eului celuilalt

Primele patru simțuri sunt esențiale pentru primii ani de viață, de la naștere și pe toată perioada preșcolară.

Simțul tactil al copilului se dezvoltă prin mângâieri, masaj, îmbrățișări, îmbrăcăminte din materiale naturale, jocuri cu materiale naturale și desfășurate în natură (în noroi, pe nisip, în ploaie, pe vânt etc.).

Simțul vieții se cultivă prin apropiere trupească și sufletească și prin răbdarea părintelui și a educatorului, prin atmosferă liniștită, prin ritmurile din viața cotidiană, prin artă (modelaj de ceară, pictură, filțuire, frământat de aluat), prin euritmie, prin povești frumoase, prin jocuri care imită activitățile și munca adulților.

pasi-prin-viata

Jocurile care exersează simțul mișcării sunt grupate în patru categorii: pentru motricitate grosieră (mișcarea este amplă), motricitate fină (mișcările degetelor de la mâini și picioare), rotație (mișcarea de rotație a capului, mâinilor, picioarelor și a întregului corp) și motricitatea filigram (mișcarea ochilor, a maxilarelor, a limbii și buzelor).

Toate aceste tipuri de mișcări sunt la fel de importante, prin urmare, la vârsta preșcolară este recomandată mișcarea de voie și nu sportul de performanță. Orice sport de performanță aduce specializarea unor anumite tipuri de mișcare, în detrimentul altora.

Se știe că neuronii se dezvoltă nu prin înglobare de informație, ci prin mișcare. Un dezechilibru al simțului mișcării produce dezechilibru și la nivelul conexiunilor neuronale.

Cultivăm mișcarea prin jocuri cu nisip și apă, cu bile, cu minge, cu lut, ceară și aluat, cu cadrul de țesut, jocuri de degete, baba-oarba, euritmie, gimnastică Bothmer etc.

din-carte-12-simturi

Exersarea simțului echilibrului fizic și sufletesc se face prin legănarea bebelușului, purtarea lui în sling și plimbarea în cărucior, datul în leagăn, iar mai târziu, prin realizarea de construcții din cuburi/ bucăți de lemn etc., cățăratul în copaci, mersul pe tricicletă, trotinetă și bicicletă, saltul la trambulină, săritul coardei, patinaj pe gheață și pe role, șotron și alte jocuri de sărit într-un picior.

Dacă copilul nu își exersează și nu își dezvoltă cele douăsprezece simțuri, apar slăbiciuni de percepție, care se manifestă în viața adultă ca lipsă a abilităților de gândire, de comunicare și sociale.

Este de reținut faptul că deficitul din simțul tactil se traduce în neîncredere în sine, viață și lume. Deficitul din simțul vieții duce la lipsa viețuirii armoniei, sensului și a dorinței de a face lucruri. Simțul deficitar al mișcării aduce distorsionări ale trăirii libertății. Simțul deficitar al echilibrului duce la incapacitatea de a găsi liniștea interioară.

din-carte-12-simturi

Așadar, simțurile noastre sunt activate de gândire, simțire și voință, iar odată activate, simțurile se dezvoltă, fiecare în parte, dar și în ansamblu, generând abilități fizice, sufletești și spirituale.

O viață sufletească elevată și cele douăsprezece simțuri aduse la maximul potențialității personale vor facilita o dezvoltare spirituală conformă cu karma individuală, ceea ce este tocmai scopul educației.

Anunțuri