Prima oară când am auzit de Gimnastică Bothmer, Youtube a fost primul loc de cercetare. După vizionarea câtorva filmulețe, impresia mea a fost că exercițiile sunt de fapt o joacă și nicidecum gimnastică adevărată.

Am parcurs apoi câteva texte despre cine, de ce și cum a gândit acest tip de mișcare, iar perspectiva mea a început să se schimbe. Gimnastica Bothmer (GB) nu implică mișcare de dragul mișcării, nici efort de dragul unei forme fizice artificiale. GB este o gimnastică inteligentă și naturală, care se adresează corpului, sufletului și spiritului.

Gimnastica Bothmer a fost creată de Fritz von Bothmer pentru prima școală Waldorf, la propunerea lui Rudolf Steiner, iar în prezent este folosită atât în domeniul pedagogic, cât și în diverse terapii, în domenii artistice și în formarea adulţilor.

La baza GB stă clasica imagine davinciană a omului în poziție verticală, cu mâinile libere, pregătite să creeze. Gimnastica Bothmer urmărește dobândirea excelenței în mișcare prin interacțiunea armonioasă și conștientă dintre propriul corp și forțele care acționează în spațiu.

Partea practică a cercetării mele m-a dus, în mod firesc, la Casa Rudolf Steiner din București, la cursul de GB, loc de unde am plecat cu o stare euforică imposibil de încadrat în limitele unor cuvinte.

Intenția mea inițială a fost să scriu pe blog un text generic despre Bothmer. Spațiu, gravitație, mișcare conștientă, echilibru, ritm…

Am simțit cum mă împiedic printre rânduri. Eram nepregătită și stângace. N-am vrut să renunț la articol, așa că am ales să stau de vorbă cu Miruna Tomescu, instructor de GB, căreia îi mulțumesc pentru încredere și pentru timpul acordat.

Irina: Cum ai descrie acest tip de mișcare unor oameni ce nu au experiența practicării ei?

Miruna: Nu orice sport și nu orice fel de mișcare sunt sănătoase și benefice pentru dezvoltarea umană. Urmărind diferite manifestări sportive, mă întrebam dacă omul care a bătut un nou record mondial a și câștigat, sau mai degrabă omul a fost sacrificat pentru ceva exterior lui. Majoritatea sportivilor de performanță au la bătrânețe un corp mult mai uzat decât ceilalți. La practicanții bodybuilding-ului văd o imagine grotescă a corpului uman și în multe alte sporturi văd tensiune captivă sau în explozie.

În GB învățăm să folosim imaginația și forțele spațiului pentru a ne mișca cu mai puțin efort, învățăm să recreem iar și iar echilibrul, și experimentăm revenirea la poziția verticală specific umană. Mișcările devin mai armonioase, fluente, mai pline de forță și energie decât înainte.

Odată cu înțelegerea principiilor Bothmer, putem desfășura orice activitate fizică fără tensiune musculară, durere articulară, contracții, evitând acele accidente care ne pot periclita în mod ireversibil abilitatea de mișcare.

Pentru dezvoltarea exercițiilor, Fritz von Bothmer a studiat arhitectura corpului uman și procesele de mişcare caracteristice fiecărei categorii de vârstă. El a alcătuit o serie de exerciții simple, care, practicate în mod regulat, duc la schimbarea posturii cât și a felului în care ne mișcăm. Exercițiile inițiale au fost îmbunătățite în ultimii 30 de ani cu contribuția celor care le-au studiat.

miruna1

Irina: Beneficiile Gimnasticii Bothmer nu se limitează doar la restabilirea echilibrului în mișcare, ci deschid o cale de auto-cunoaștere și dezvoltare. Cum se desfășoară acest proces?

Miruna: Adulții și copiii de toate vârstele redescoperă bucuria mișcării atunci când li se oferă un spațiu în care se pot juca liber. Exercițiile fizice, jocul și mișcarea în general ne fac să ne simțim mai bine în pielea noastră, să fim în contact cu energia noastră fizică și creatoare mai mult decât în circumstanțele vieții de zi cu zi, și de asemenea ne oferă un prilej să relaționăm mai bine cu ceilalți.

Mișcările Bothmer trezesc calități care se află în interiorul nostru, dar pe care nu le conștientizăm în mod obișnuit. Avem nevoie de oglindire, avem nevoie să observăm efectele în ceilalți, sau pur și simplu să experimentăm o mișcare sănătoasă ca reper.

De exemplu, dacă cineva învață să ne imite mersul nostru obișnuit și ni-l poate reproduce, putem observa mai bine ce se petrece cu noi. Cel care ne imită mersul ne împărtășește ce simte atunci când merge ca noi, de exemplu dacă are o greutate în umeri sau simte că îi fuge pământul de sub picioare. Experimentând și împărtășind, ne îmbogățim propriile posibilități.

Restabilirea echilibrului în mișcarea Bothmer nu se face prin ajustarea acelor caracteristici care s-au dezvoltat în detrimentul altora, ci prin identificarea acelor calități blocate sau rămase în urmă și prin dezvoltarea lor, astfel încât să echilibreze părțile mai evoluate.

Intrăm în dialog cu noi înșine, punându-ne întrebări despre felul în care percepem și ne raportăm la spațiu (spațiul personal, spațiul interior, spațiul exterior, spațiul de comunicare cu ceilalți). Felul în care stăm, mergem și gesticulăm comunică despre felul în care suntem în prezent și despre cum ne simțim; de exemplu, atunci când suntem entuziaști, abia dacă atingem pământul, iar când suntem îngrijorați, întreaga statură devine mai încovoiată.

Observăm că unele mișcări ne forțează, iar altele dimpotrivă, ne dau forță, ritmul substituind efortul. Fiecare exercițiu are un ritm propriu, care se dezvăluie în mișcare în raport cu cel care îl execută. Iar cu fiecare om care participă la mișcare, ritmul grupului care exersează se reînnoiește.

bothmer

Irina: Practici de 7 ani acest tip de gimnastică. Relația ta cu Gimnastica Bothmer a fost una de dragoste… la prima mișcare?

Miruna: Am aflat prima oară despre GB în urmă cu 9 ani. O cunoștință mi-a povestit că a descoperit că are abilități excelente de luptător în urma unei sesiuni de Gimnastică Bothmer în care a experimentat lupta cu bastoane.

Doi ani mai târziu, bărbatul de care eram îndrăgostită, mi-a povestit că a participat la un workshop de mișcare în care a fost invitat să stea într-un colț al sălii de exersare, în timp ce restul grupului mergea spre el executând anumite mișcări din brațe. Pentru faptul că îmi doream să fac parte din experiențele lui, am decis să mă duc cu el la următorul workshop.

Primul contact nu a fost conform așteptărilor mele și am continuat să merg la următoarele întâlniri de mișcare ale grupului doar pentru că îl iubeam pe bărbatul care mă adusese acolo și doream să fiu părtașă la viața lui.

Abia după patru întâlniri, ceva în mine a făcut un declic și am simțit că vreau să trăiesc această experiență pentru mine. Aproape doi ani mai târziu s-a ivit oportunitatea unui curs de formatori în Gimnastică Bothmer la care am decis să particip doar pentru a continua să aprofundez lucrurile pe care le-am descoperit despre mine în practicarea acestui gen de mișcare.

M-a descurajat faptul că ceilalți participanți erau oameni aparent diferiți de mine, care păreau să fie motivați în acest angajament de obținerea unei specializări în cadrul profesiilor pe care le practicau (medici, terapeuți, educatori, profesori).

seminar-bothmer

M-a descurajat și perspectiva de a mă angaja ca timp de patru ani să iau din timpul petrecut cu copilul meu pentru a participa la cursuri. Am stat în față cu chestionarul de participare câteva luni, până am completat că motivarea mea este de dezvoltare personală și am acceptat intuiția că lipsa prezenței mele de lângă copil prin participarea la cursuri se va compensa prin creșterea calității timpului efectiv petrecut împreună.

Irina: Experiența formării Bothmer a fost, în mod evident, un pas important pentru tine. În ce fel te-a ajutat ea?

Miruna: Mi-a adus bucuria de a mă juca cu copilul meu. Sub greutatea și presiunea responsabilităților și obișnuințelor de mamă singură angajată în corporație pe o funcție de conducere, mă jucam cu fetița mea din datorie și făceam eforturi să rămân prezentă în joc. La scurt timp după ce am făcut cunoștință cu GB, am redescoperit bucuria jocului și mi-am recăpătat simțul umorului.

Deși am trecut prin experiența relocării și expatrierii, și am citit studii despre spațiul personal în cadrul diferențelor culturale, nu am fost conștientă de propriul spațiu personal, mai exact de absența lui, până ce nu am jucat “Minge în spațiu/10 Balls, în denumire englezească”, la cursul deschis de GB. Atunci a fost primul moment de “WOW” care a adus un mare plus în viața mea și m-a ajutat să îmi recreez un spațiu al meu.

Acestea au fost primele “câștiguri”, dar astăzi, confruntată cu întrebarea ta, aș putea scrie foarte multe pagini despre ce a adus Bothmer în plus în viața mea și trebuie să aleg ce să spun. Cel mai important este că acum sunt în contact cu mine prin corpul meu. Înainte eram în stare, ca de dragul îndeplinirii unui obiectiv, să pierd din vedere cu totul minunea procesului de atingere a lui și să nu cântăresc prețul pe care îl plătesc pe drum, fiind total incapabilă să renunț sau să adaptez. Acum este la fel de important păstrarea echilibrului, acum știu că echilibrul se poate schimba mereu, și eu la fel.

tabara-bothmer

Abia în anul trei de formare, când am studiat un sigur exercițiu la alegere pentru examenul anual, am avut timp să înțeleg de ce am evitat anumite experiențe în viață, lipsindu-mă de posibilitatea de a învăța din ele și de a evolua spre altele noi, și mai ales cum să fac să mă refac după aceste experiențe, odată asumate.

Aprofundarea unui exercițiu care conținea aspecte cel puțin incomode pentru mine, din mai multe perspective familiare cu care puteam relaționa in siguranță, m-a facut să deschid uși pentru care nu aveam la îndemână instrumentele potrivite în viața cotidiană.

Astăzi cel mai important câștig este că sunt conștientă de corpul meu, în orice situație, fie că sunt în repaus sau în mișcare. Recepționez mesajele pe care mi le transmite și a devenit un fel de sfătuitor de încredere care mă ajută să recunosc situațiile dăunătoare și îmi oferă soluții simple la probleme grele. Somnul bun a înlocuit perioadele de insomnie, limitele personale nu mai reprezintă ziduri de separare de lume, ci îmi oferă mai multă claritate în relații și curajul de a-mi asuma să fiu sinceră în întâlnirea cu ceilalți, exercițiul de voință al acceptării lucrurilor pe care nu le pot schimba a fost înlocuit de bucuria descoperirii noilor perspective oferite de trecerea unui prag etc.

miruna2

Irina: Ce anume ai vrea să spui cuiva care dorește să vină la cursurile de inițiere în Gimnastică Bothmer?

Miruna: GB este o formă de mișcare justă, care poate fi incomodă, însă oferă celor cu care se întâlnește, la momentul potrivit din viața lor, instrumentele necesare pentru a eleva calități naturale, pe care orice om le are, și pentru a trezi adevăratul potențial uman.

GB nu este pentru oamenii pentru care scopul vieții este fericirea, ci pentru aceia pentru care semnificația, sensul, utilitatea pentru semeni sau viitor este mai presus de fericire, pentru oamenii care înțeleg sau intuiesc sensul libertății și sunt gata să își asume responsabilitatea câștigării ei.

***

Cursurile deschise de Gimnastică Bothmer pentru adulți se țin seara, lunea sau marțea, la Casa Rudolf Steiner, aflată pe Str. Vișinilor nr. 17, în zona Halei Traian din București. Participarea se face pe bază de înscriere prealabilă, iar costul unei ședințe de două ore este de 25 de lei.

Pentru alte detalii trimiteți un e-mail la: mahorusset(a)gmail.com

[În loc de încheiere]

Echipați în haine lejere și cu încălțăminte comodă, potrivite mișcării, deschiși la o experiență profund umană, mai dezinhibată decât limitele vieții cotidiene, puteți veni la cursuri știind că nimic nu este obligatoriu, că sunteți liberi să nu continuați o anumită mișcare, că sunteți liberi să vă exprimați opinia, să participați la jocuri la care regulile sunt negociabile și să întâlniți oameni noi care vă pot fi asemenea.

