Păpușa Waldorf nu este o păpușă oarecare. Este o păpușă de suflet. Este moale, este caldă, este liniștitoare.

Realizată manual, din materiale naturale, precum bumbacul, lâna, mohairul sau inul, păpușa Waldorf este făcută ca să fie ținută în brațe. Nu e rigidă, nu zgârie, nu face zgomot, nu emană vaporii toxici specifici multor materiale plastice.

Păpușa Waldorf transmite emoţii, transmite dragoste şi mai ales siguranţă. Păpușa naturală împrumută mirosul copilului și al casei, iar copilul o simte apropiată, familiară. Când păpușa este luată în pătuț, somnul copilului este mai liniștit.

Păpușa tipică pedagogiei Waldorf este adaptată nevoilor copilului prin dimensiuni și caracteristici diferite. 

Păpușa are trăsături simple și blânde. Expresia feței i se „schimbă” în funcție de dispoziția copilului: acum păpușa zâmbește, apoi râde, se încruntă sau plânge.

Tocmai trăsăturile simple ale unei păpuși textile sunt cele care stimulează creativitatea și imaginația copilului.

Pe vremuri, înaintea apariției păpușilor plastice de serie, copiii se jucau cu păpuși foarte simple, făcute dintr-un ciorap umplut cu lână sau cu nisip. Joaca presupunea multă „muncă” imaginativă din partea copilului. Păpușa devenea când o vrăjitoare haină, când un vânător curajos, când o zână diafană. Poveștile erau infinite. Vremurile de acum sunt cele ale păpușilor cu povești de-a gata, de care copiii se plictisesc cu repeziciune.

În continuare vă invit să aflați mai multe despre păpușile naturale Waldorf de la Loriana, din ale cărei mâini magice ies numai păpuși de suflet.

papusile dariei

Povesteste-ne putin despre tine.

Am 33 de ani, si o mare parte din viata de adult mi-am petrecut-o cautand o modalitate de a ma exprima. Sunt un antitalent la muzica, desen, pictura, la toate artele in general, dar undeva in mine exista un preaplin de emotie care se cerea eliberat. Am urmat o facultate cu profil real, sunt de profesie inginer de industrie alimentara, deci nimic artistic in jobul meu.

Lipsea ceva. Si crearea acestor mici ghemotoace de dragalasenie a adus exact acel ceva in viata mea, mi-a permis sa-mi torn dragostea si emotia intr-o papusa, care este de fiecare data unica si inegalabila, cu propria personalitate, gata sa se deschida in mainile unui copil, sa-i absoarba mirosul familiar si sa-i ofere confortul si caldura ei.

De cat timp confectionezi papusi Waldorf si cate ai facut pana acum?

Creez papusi Waldorf de aproximativ un an si jumatate. Am cusut 12 papusi pana acum si, din pacate, cateva au fost trimise in graba catre micile lor stapane, fara sa apuc sa le pozez.

Cum a aparut papusa nr. 1?

Papusa numarul 1 a fost si a ramas una speciala, fiind cusuta pentru fetita mea, Daria. Am visat la ea vreo doua luni (oare asta se pune in procesul de creatie?🙂, simteam un imbold sa comand materiale, dar si vocea aceea uracioasa: „Cum sa poti tu sa cosi asa ceva? Baga-ti mintile in cap!”.

Nehotarata, penduland intre da si nu, am inceput sa caut pe internet tutoriale despre coaserea unei papusi Waldorf, poze, filmulete, tipare gratis, furnizori de materiale.

Au aparut doua probleme: prima erau materialele, care nu se gasesc la noi in tara; pentru pielea papusii se foloseste un tricot special din bumbac, pe care l-am gasit in Germania si in Olanda. Scump si departe. Iar a doua problema este tehnica de lucru. Iti trebuie un tipar bun si „mana” formata, pentru a putea crea capul papusii asa cum trebuie.

Prima problema am rezolvat-o intr-o zi de nebunie, cand pur si simplu m-am saturat de nehotararea mea, am intrat pe un site si am comandat materiale (suma era dezechilibranta pentru bugetul nostru, nu stiu ce-o fi fost in mintea mea atunci🙂. Iar pentru rezolvarea celei de- a doua problema am muncit. Am incercat, am facut capete patrate, lunguiete, prea slabe, prea grase…pana cand au inceput sa arate cam cum vroiam eu.

Una peste alta, cred ca am lucrat o luna la acea papusa. Si dupa ce papusa a fost gata, a aparut o alta provocare: hainute de dimensiunea ei. Cum sa cosi la masina o rochita de 15-20 cm? Parca ma incurcam in degete, rochita era atat de mica, si talpita masinii de cusut parea uriasa, nu vroia deloc sa incapa pe unde vroiam eu…

Dar in final totul a fost gata, si incantarea Dariei cand a primit papusa nu poate fi descrisa in cuvinte. Si vazandu-i fericirea, m-am gandit pentru prima oara ca asta ar fi o indeletnicire minunata: sa cosi papusi care dau nastere unei asemeni bucurii in sufletul fetitelor. Si nu m-am inselat…pana cum🙂

Cum ia nastere o papusa Waldorf? Care este primul detaliu la care lucrezi si care este ultimul pe care il cizelezi?

La inceput, este ideea. Hotarasc ce vreau sa iasa: o micuta poznasa, o domnisoara cu cozi pana la talie, un flacau nazdravan…Si apoi incep cu modelarea capului, care este cel mai greu, din punctul meu de vedere. Daca fata nu este armonioasa, si expresia fetei nu este potrivita, papusa este un esec.

Iar ultimul detaliu…hainutele, botoseii, clamele din par, vreo traistuta fermecata…toate trebuie sa intregeasca personalitatea papusii. Si undeva intre aceste etape, apare si numele ei. Toate papusile mele si-au ales singure numele; cand fetisoara zambeste si zulufii de par sunt gata, papusa imi dezvaluie numele ei. Si o strig pe nume, si vorbesc cu ea pana o trimit catre stapana ei. Majoritatea fetitelor au pastrat numele initial al papusii pe care au primit-o, ceea ce imi dovedeste ca era exact numele potrivit🙂

Cat de rapid poti sa confectionezi o papusa Waldorf?

Confectionarea unei papusi imi ia cam 20 de ore, cu tot cu hainute.  Aceste ore sunt imprastiate de obicei pe durata unei saptamani intregi, pentru ca le strecor printre serviciu, casa, Daria. Si nu pot lucra decat atunci cand am o anume stare de spirit. Trebuie sa fiu linistita, calma, serena, si doar atunci din varful acului curg picaturi de tandrete, fara de care nu se poate intrupa nici o papusa cumsecade.

Care  este cea mai neobisnuita cerere de personalizare a unei papusi pe care ai primit-o pana acum?

Cea mai neobisnuita cerere a fost sa creez un baietel. Atat. Sa fie blond si sa aiba hainute cu albastru. Cererea in sine nu a fost prea pretentioasa, dar eu am fost ingrozita, pentru ca nu mai cususem decat fetite-papusi. Si ma tot gandeam cum sa modelez fata unui baietel, cum sa-i fac parul, ca sa nu para o fetita tunsa scurt…si asa mai departe. Si din aceste framantari a iesit Vasilica, care m-a incantat si pe mine, dar si pe cea care l-a comandat.

Nu ti-e greu sa te desparti de papusile pe care le faci?

Paradoxal, nu mi-e greu. Din contra, cand le invelesc dragastos in hartie, pentru a le expedia, sunt fericita. Pentru ca atunci isi ating menirea, aceea de a aduce bucurie in ochii unei fetite. Si atunci ma simt si eu implinita, ca am putut oferi lumii ceva frumos. Un strop mic-mic de bunatate si frumusete. Plus-valoare. Si pentru mine acest lucru conteaza enorm.

Din perspectiva de parinte cum vezi interactiunea fetitei tale cu papusile Waldorf? Fetita ta se joaca doar cu papusi Waldorf?

Papusile Waldorf au adus o noua dimensiune in viata Dariei, au adus conceptul de continuitate, de jucarie pe care s-o iubesti mereu, opunandu-se celui promovat de societatea de consum. Daria are acum 6 ani, si a primit prima papusa de acest gen la aproape 5 ani. Desi nu se joaca exclusiv cu papusi Waldorf (publicitatea si societatea, bat-o vina), revine mereu la ele.

Si-a dorit uneori papusi de plastic, a si primit astfel de papusi, s-a bucurat de ele si s-a jucat cu ele, dar totdeauna au iesit repede din topul preferintelor ei. Si dupa cateva zile papusa de plastic sta aruncata prin vreun colt, si Daria ia ceaiul cu papusile ei calde si moi ( sau se joaca de-a scoala, sau de-a printesele…).

Cred ca este foarte important pentru un copil sa aiba jucarii de calitate, naturale, care sa nu-l poata rani, si pe care sa le iubeasca cu adevarat. E bine sa ne educam copiii in a aprecia un lucru de valoare, a tine la el si a-l ingriji, si nu in a deveni un pion al societatii consumeriste, care le baga pe gat in fiecare zi noi jucarii de plastic, noi modele, cu noi reclame bombastice. La acest capitol, ca si la multe altele din viata, ar trebui sa conteze calitatea si emotia oferita, si nu cantitatea.

Cum se intretine o astfel de papusa?

Fiind cusute din materiale textile, la un moment dat papusile se vor murdari. Nu prea curand, daca nu sunt scoase afara sau hranite cu lingurita🙂 (papusile noastre sunt inca curate, la un an si ceva de la coaserea lor, pentru ca tricotul folosit este rezistent la murdarie), dar in cele din urma tot se vor murdari. Se recomanda spalarea locala cu o periuta de dinti, cu apa rece sau doar putin calduta si cu sapun.

Daca intreaga papusa are nevoie de o baita, ii prindem parul si apoi o scufundam intr-un lighean cu apa rece si sapun/ detergent. Cu ajutorul unei periute de dinti indepartam murdaria (fara sa frecam si parul, ca sa nu se scamoseze). Clatim tot in apa rece, o scoatem intr-un prosop si o zvantam, fara a o stoarce. Apoi o lasam la uscat cu fata in sus, pe un prosop, la temperatura camerei. Uscarea va dura destul de mult, papusile fiind umplute cu lana de oi, dar la final papusa va avea forma initiala, plus ca va fi curata- curatica.

In rest…parul nu se pieptana cu pieptanul, ci doar cu degetelele jucause, hainutele pot fi spalate normal, aaa, si inca un amanunt esential in intretinerea unei papusi: se recomanda dragaleala si pupaceala zilnica, pentru mentinerea fetisoarei zambitoare🙂

Ce trebuie sa faca un parinte care isi doreste o papusa Waldorf facuta de tine?

Pe toti parintii care isi doresc o papusa Waldorf cusuta de mine ii rog sa imi scrie pe adresa de mail papusile_dariei@yahoo.com, si sa imi spuna cati ani are copilasul si ce fel de papusa si-ar dori. Eu le voi confirma ca este o papusa potrivita pentru varsta copilului, sau le voi propune o alta varianta. Spre exemplu, papusile cu par mai lung sunt potrivite fetitelor peste 3 ani, care se pot juca cu parul, pot coafa papusa, dau nu sunt recomandate celor mai mici, pentru ca sunt greu de manipulat pentru ele. Pentru acestea din urma sunt mult mai potrivite papusile cu par scurt, din mohair, care au si o infatisare mai de „bebelus”, si nu de domnisoara.

Termenul de livrare va fi stabilit de comun acord, astfel incat papusa sa ajunga la timp la destinatie (a se nota, totusi, ca nu pot coase o papusa in 1- 2 zile – avand in vedere timpul implicat in finalizarea unei papusi, un termen de livrare realist este de 10-12 zile). Dupa ce papusa este gata, o poza a ei va fi trimisa parintelui care a comandat-o; daca nu ii place, nu trebuie sa o cumpere, ramane problema mea. Daca ii va placea (si pana acum, nimeni nu a refuzat vreo papusa – trebuia sa ma laud🙂, stabilim modalitatea de livrare.

Livrarea se poate efectua prin Posta Romana sau prin curier rapid, la alegerea clientului, intrucat el suporta taxele de transport. Costurile sunt stabilite in functie de modalitatea de plata, ramburs sau in avans: prin Posta: 10 RON (plata ramburs)/ 7 RON (plata in avans), prin curier: 20 RON (plata ramburs)/ 15 RON (plata in avans).

Si apoi…papusa pleaca spre destinatie🙂

Intr-o fotografie de pe blogul tau am vazut o prea minunata casuta pentru zane. Ce alte jucarii sau accesorii pentru papusi mai stii sa faci?

casuta zanelor

Pai sa vedem…am cusut intr-adevar o casuta a zanelor, am mai cusut niste bufnite, cativa spiridusi-ciuperca, traistute pentru papusi, un Mei-Tai tot pentru papusi, niste animale salbatice din fetru- marturii pentru un botez, iepurasi de Pasti…si cam atat, din ce imi amintesc. Jucariile pe care le-am uitat sa ma scuze…

Ai in plan si alte tipuri de jucarii din materiale naturale?

Am multe in plan, dar am probleme cu prioritizarea lor. Imi doresc sa mai cos niste casute de zane (am cateva modele noi in cap, sper sa reusesc sa le intrupez), planuiesc un cos pentru purtarea papusilor, niste bebe-iepurasi in quilturile lor si…dar mai bine nu mai spun, vi le prezint pe masura ce reusesc sa le cos.

Asteptam cu nerabdare! Multumim mult, Loriana!

*** Prețul pentru o păpușă Waldorf este de 120 de lei. Îi puteți scrie Lorianei pe adresa papusile_dariei@yahoo.com, iar dacă menționați că sunteți cititor al blogului Copilărie fericită, Loriana vă oferă o reducere de 15% din prețul menționat.