În România, foarte puține cărți pentru copii au menționate pe ele recomandarea de vârstă. Adesea, nici pe site-urile editurilor sau ale librăriilor nu sunt de găsit detalii relevante în această privință. Prin urmare, cum ne ghidăm atunci când cumpărăm sau împrumutăm cărți pentru bebeluși, antepreșcolari și preșcolari?

Alegerea cărților pe baza principiilor montessoriene

  • Selecția titlurilor se face în funcție de etapele de dezvoltare psiho-emoțională a copilului.
  • Este importantă calitatea, nu cantitatea. Câteva cărți alese „cu cap” sunt de preferat celor multe și nepotrivite unei anume etape de dezvoltare.
  • Cărțile cele mai folositoare pentru copilul mic sunt cele bazate pe realitate. Montessori nu se declară împotriva ficțiunii, dar o consideră potrivită pentru copiii mai mari de 3 ani. Un antepreșcolar (1-3 ani) este dornic să înțeleagă cum funcționează lucrurile, fiind interesat de lumea înconjurătoare, de natură și de activități cotidiene. El are nevoie să rămână ancorat în realitate, nu să fie aruncat într-o lume imaginară.

girls-read

  • Pentru copilul mai mic de 3 ani, ilustrațiile trebuie să fie simple, realiste, prezentate pe fond puternic contrastant (alb sau negru). Cărțile trebuie să conțină și fotografii de obiecte cunoscute precum jucării, dar și fotografii de bebeluși/copii.
  • Cărțile cu inserții de materiale, cele cu elemente mobile, cu elemente ascunse sau cu ilustrații 3D nu trebuie să lipsească din biblioteca antepreșcolarului. Aceste cărți antrenează capacitatea de concentrare a copilului.
  • Textul cărților pentru antepreșcolari trebuie să se limiteze la una-două-cel mult trei propoziții per pagină.
  • Cărțile care cuprind texte cu rime sau cu multe onomatopee îi liniștesc pe bebeluși și îi distrează pe antepreșcolari și preșcolari. Textele amuzante îl ajută pe copil să-și dezvolte simțul umorului.
  • Volumele care conțin exclusiv poze stimulează limbajul și imaginația copilului.
  • Pentru antepreșcolar și preșcolar sunt indicate cărțile care tratează diversitatea, care fac cunoscute culturi diferite și zone geografice diferite.
  • Alegerea cărților se face și în funcție de lucrurile care îl interesează pe copil la momentul respectiv (exemplu: insectele, trenurile, dinozaurii etc.).
  • Teme comune abordate în cărțile preșcolarului (3-6 ani) sunt: număratul, măsurarea timpului, alfabetul, noțiuni științifice simple, copii de aceeași vârstă care trăiesc în aceleași condiții sau dimpotrivă, mersul la doctor, mersul la grădiniță sau la școală etc.
  • Preșcolarul are nevoie și de cărți despre diferite relații de prietenie, inclusiv cărți care vorbesc despre neînțelegerile și certurile dintre prieteni.

Încurajarea lecturii în spiritul Montessori (și nu numai)

  • Copilul trebuie lăsat să manipuleze cărți de la vârstă cât mai mică. La început, adultul este cel care îl ajută pe copil să deschidă cartea, să întoarcă paginile și apoi să așeze cartea la locul ei.
  • Cititul nu trebuie să țină cont de vreun program anume; cititul se poate face la orice oră din zi.

reading-a-book-to-children

  • Cărțile trebuie citite prin rotație, cele favorite păstrându-se însă mereu la îndemâna copilului.
  • Copilul trebuie încurajat să facă singur opțiuni de lectură.
  • La început, bebelușii au nevoie de cărți din materiale moi. Cărțile cartonate, cu margini rotunjite și  pagini ușor de manevrat sunt cele mai indicate pentru bebelușii mai mari de 6 luni.
  • Cărțile destinate copilului trebuie așezate la o înălțime joasă. Depozitarea lor se face pe raft sau într-un coș. Antepreșcolarii (1-3 ani) nu sunt capabili să recunoască o carte după cotor, de aceea cărțile trebuie să fie poziționate astfel încât coperta să fie vizibilă.
  • Pentru antepreșcolar și preșcolar este indicată amenajarea unui spațiu destinat lecturii, de tipul unui colț de cameră cu o băncuță comodă sau cu câteva perne.
  • Copilul nu trebuie întrerupt atunci când citește. Prin lectură sau prin simpla răsfoire, copilul își exersează capacitatea de concentrare.

child-and-books

  • În timpul lecturii, interesul copilului mic este menținut pentru mai mult timp dacă în carte se regăsesc elemente familiare, la care se poate poate raporta ușor.
  • Lecturarea repetată a aceleași cărți antrenează memoria și îl pregătește pe copil pentru citit.
  • În timpul cititului, antepreșcolarul trebuie încurajat să poarte conversații pe teme cunoscute. Nu se pune accent pe învățarea mecanică a  culorilor, formelor sau cifrelor. Abia din momentul în care copilul devine interesat de cifre, forme sau litere, lectura poate fi îndreptată și către aceste aspecte.
  • Nu este necesară parcurgerea textului unei cărți cu fiecare ocazie avută. Cu un antepreșcolar mai mare sau cu un preșcolar se poate discuta despre ilustrații dar și pe marginea subiectului cărții. Dacă e vorba de o poveste nouă, împreună cu copilul se poate construi un scenariu posibil al cărții. Dacă textul ficțiunii este unul cunoscut, se poate opta pentru un deznodământ alternativ.

child-and-book

  • O lectură ușoară în fiecare seară, înainte de somn, este un bun prilej de relaxare și pentru copil, dar și pentru părinte.
  • Copilul trebuie familiarizat și cu mersul la o bibliotecă publică. Ar fi păcat pentru el să rateze o asemenea activitate educativă și în același timp distractivă.
  • Copilul trebuie expus unui mediu în care se citește de plăcere. Copilul va ajunge inevitabil să imite.

Cum arată, așadar, cartea ideală pentru un copil educat în stil Montessori?

Puțin probabil să fie vorba de vreun volumaș marca Disney sau  Hello Kitty. Este o carte cu ilustrații și texte antrenante și pline de creativitate, având un subiect interesant pentru copil, asta însemnând teme familiare precum natura, științele, artele frumoase, dar și despre popoare, locuri, figuri istorice etc.

***

Sursele pentru acest articol: How We MontessoriHome Grown UrbanDaily MontessoriOne Tough JobStay At Home EducatorZero To ThreeScholastic

Spor la citit vă doresc!

P.S.: Dacă v-a plăcut articolul meu, îndrăzniți să dați share! Nu mă supăr!😉

Irina